اسپیکر خودرو گراند پاور مدل GP-M60E

معرفی محصول از مهم‌ترین قسمت‌های یک سیستم صوتی برای خودرو، وجود اسپیکر قدرتمند و با صدای خروجی مطلوب است . […]

معرفی محصول

از مهم‌ترین قسمت‌های یک سیستم صوتی برای خودرو، وجود اسپیکر قدرتمند و با صدای خروجی مطلوب است . اسپیکر مدل «GP-M60E» از سری محصولات شرکت «گراند پاور» (Ground Power) است که در واقع میدرنجی پرقدرت به حساب می‌آید. سایز این اسپیکر 6.5 اینچی است. میدرنج GP-M60E با توان خروجی واقعی (RMS) 100 واتی خود، چیزی فراتر از یک باند معمولی به است. بیشینه صدای خروجی این اسپیکر 200 وات است که صدای مناسبی برای یک سیستم صوتی ایدئال است. این میدرنج دارای میزان حساسیت 90.6 دسی‌بل است و تا سطح قابل قبولی از ایجاد نویز در صدا جلوگیری می‌کند. برای اشاره به سایر جزئیات محصول این مدل، می‌توان از امپدانس 4 اهمی آن اشاره کرد. پاسخ فرکانسی این اسپیکر در بازه 120 تا 6000 هرتز  قرار می‌گیرد. عمق نصب در این محصول شرکت گراندپاور حدود 72 میلی‌متر است. این محصول در واقع یک جفت اسپیکر 6.5 اینچی است و به همین دلیل توان تولید صدای مطلوبی دارد و می‌توانید از آن در قسمت‌های مختلف اتومبیل استفاده کنید. برای نصب این اسپیکر میدرنج باید حداقل 72 میلی‌متر عمق و قطر 168 میلی‌متری داشته باشید. کابل صدای این محصول از نوع 1.5 اینچی است. شرکت سازنده به 2 پارامتر از پارامترهای Q در این محصول اشاره کرده است؛ میزان Qms برابر با 3.65 است و میزان Qes در میدرنج GP-M60E برابر با 0.63 است. گفتنی است میزان هوا در یک متر مکعب (Vas) هم میزانی برابر با  5.73  است. این میدرنج شرکت گراندپاور ظاهری یکدست و مشکی رنگ دارد که با هر خودرویی هماهنگ می‌شود. قاب فوقانی این هدفون هم از نوع پلاستیکی با جنس مقاوم و رنگ مشکی است. این محصول از استاندارد RoHS هم برخوردار است. این اسپیکر خوش‌ساخت به آن دسته از کاربران توصیه می‌شود که به دنبال میدرنجی کوچک با توان خروجی  مطلوب هستند.

نقد و بررسی تخصصی

هنوز هم در سیستم‌های صوتی بسیاری از اتومبیل‌های داخلی جای اسپیکری باکیفیت خالی است؛ به همین دلیل است که بسیاری از افراد علاقه‌مند به موسیقی به دنبال تهیه اسپیکر موردعلاقه خود هستند تا زمانی را که در اتومبیل صرف می‌کنند برایشان خسته‌کننده نباشد. فرقی ندارد که شما علاقه دارید به رادیو گوش دهید یا از موسیقی موردعلاقه‌تان لذت ببرید، می‌توانید این کار را با حداقل امکانات خودرو انجام دهید اما اگر شما هم به دنبال کیفیت بهتر هستید باید در راستای بهبود و تکمیل سیستم صوتی‌تان قدم بر دارید. سیستم صوتی باکیفیت درنتیجه هماهنگی اجزای مختلف صوتی مانند پخش‌کننده، ساب‌ووفر، توییتر و میدرنج ایجاد می‌شود. میدرنج نوعی از اسپیکر است که صدای فرکانس متوسط را تولید می‌کند و می‌توان از آن در کنار ساب‌ووفر و توییتر، صدایی ایدئال را ایجاد کرد.

طراحی

میدرنج «GP-M60E» از سری تولیدات شرکت گراندپاور است. این محصول درواقع از یک جفت میدرنج اندازه متوسط تشکیل شده است. قطر 168 میلی‌متری این محصول آن را برای استفاده در قسمت‌های مختلف خودرو مانند درب و داشبورد مناسب کرده است. البته باید دقت داشته باشید که عمق نصب این میدرنج حدود 72 میلی‌متر است. میدرنج‌ها و کلاً باندهای خودرو را می‌توان در گروه دایره‌ای یا بیضی (خربزه‌ای) جا داد. اسپیکرهای گردی مانند GP-M60E به دلیل جمع‌وجور بودن موارد استفاده گسترده‌تری هم دارند. استفاده از میدرنج‌های دایره‌ای در سیستم‌های مقرون‌به‌صرفه محبوب‌تر است. البته  GP-M60E یک میدرنج کاربردی است که می‌تواند در کنار ساب‌ووفر کیفیت صدای بسیار مطلوبی را برای کاربر به همراه داشته باشد. میدرنج‌ها گستره متوسط صدا را پخش می‌کنند. میدرنج‌ها بیس چندانی ندارد و استفاده از آن‌ها با ساب‌ووفر نتیجه مطلوبی را برای کاربر به همراه دارد. این محصول دارای استاندارد RoHS است.  استاندارد RoHS که مخفف عبارت «Restriction of Hazardous Substances» استانداردی است که استفاده از برخی مواد خطرناک را محدود می‌سازد؛ این استاندارد فقط به دستگاه‌هایی اعطا می‌شود که در ساخت آن از مواد سمی و خطرناک استفاده نشده و قابل بازیافت هستند.

ویژگی‌ها

همان‌طور که اشاره کردیم، میدرنج قادر است صداهای فرکانس متوسط را برای کاربر به همراه داشته باشد. استفاده از این محصول در کنار توییتر (که برای تولید صداهای فرکانس بالا طراحی شده است) باعث می‌شود که صداها به‌خوبی شنیده شوند. البته استفاده از این محصول در کنار ساب‌ووفر (برای تولید صدای های فرکانس پایین) هم کاربر را از صدای خروجی باکیفیت برخوردار می‌کند. میدرنج ها مهم‌ترین بخش گستره صدایی را پوشش می‌دهد؛ گستره‌ای که صدای های انسان و صدای ابزارآلات موسیقی در آن جای دارد. درایوهای میدرنج معمولاً صدایی در گستره شنوایی 250 تا 2000 هرتز را تولید می‌کنند. میدرنج GP-M60E گستره 120 تا 6000 هرتز را پشتیبانی می‌کند که برای یک اسپیکر میدرنج میزان استانداردی به حساب می‌آید. میدرنج ها از چند بخش تشکیل شده‌اند که از آن جمله می‌توانی به آهن‌ربا، خنک‌کننده، کابل صدا، متعلقات و غشا اشاره کرد. طراحی کابین در صدای خروجی این سری از اسپیکرها اهمیت زیادی دارد. اعداد Qms و Qes پارامترهای مهم در طراحی و ساخت کابین میدرنج است.  این اعداد نشان‌دهنده شکل تعلیق اسپیکر در زمان تولید صدا هستند. میزان تعلیق در یک میدرنج باید به شکلی باشد که از برخورد کابل صدا و قسمت مرکزی میدرنج جلوگیری کند. متعلقات میدرنج به‌عنوان جذب کننده شوک عمل می‌کنند. پارامتر Qms میزان Q مکانیکی را نشان می‌دهد تا توانایی سیستم تعلیق، قسمت‌های اطراف و اصلی اسپیکر مشخص شود. هرکدام از این قطعات را می‌توانید به‌عنوان یک فنر در نظر بگیرید. Qes هم در واقع میزان تعلیق الکتریکی اسپیکر را نشان می‌دهد؛ این پارامتر نشانگر میزان تعلیق کابل صدا و آهنرباست. با ضرب دو پارامتر Qms و Qes عددی به دست می آید که متخصصان آن را به جمع دو عدد تقسیم می‌کنند. این میزان Qts خوانده می‌شود. عدد Qts برابر با 0.4 و کم‌تر نشان می‌دهد که ترسندوسر به شکل بسیار خوبی در محفظه بلندگو جا گرفته است و از این میدرنج می‌توانید استفاده‌های فراوانی داشته باشید. اسپیکر میدرنج GP-M60E هم با داشتن عدد Qts برابر با 0.31 یک میدرنج کاربردی است که در هر جایی از خودرو می‌توانید از آن استفاده کنید. میزان مقاومت این جفت اسپیکر هم 4 اهم است که توان خروجی بالای اسپیکر را می‌توان به آن نسبت داد.

در بررسی میزان صدای خروجی اسپیکرها مهم‌ترین پارامتر، توان خروجی است. توان خروجی را در دو مقیاس مختلف نمایش می‌دهند. توان خروجی اسمی که با پسوند Pmpo نمایش داده می‌شود و توان خروجی واقعی که دارای پسوند Rms است. توان خروجی اسمی بیشتر جنبه تجاری دارد و توان واقعی را نمایش نمی‌دهد. اما توان واقعی در اسپیکر GP-M60E برابر با 100 وات است که برای میدرنجی در قسمت درب یا داشبورد خودرو میزان مطلوبی به حساب می‌آید. برای این‌که صدای خروجی این اسپیکر را بهتر درک کنیم باید بگوییم که یک تلویزیون 45 اینچی توان صدای خروجی 18 تا 20 وات دارد.

نگاه کلی

سیستم‌های صوتی اتومبیل در طول سال‌های اخیر با پیشرفت‌های زیادی همراه بوده است. البته بیشتر خودروهای داخلی ایران هنوز به سطح مطلوبی از کیفیت سیستم صوتی نرسیده‌اند و به همین دلیل بسیاری از دارندگان خودرو به دنبال سیستم صوتی باکیفیتی هستند که در اتومبیل همراهشان باشد. میدرنج  GP-M60E از سری محصولات شرکت پاور گراند است که مانند اکثر باندهای این شرکت ارزش خرید بالایی دارد. این محصول که در واقع دو اسپیکر میدرنج است میزان امپدانس 4 اهم دارد که درنیتجه توان مطلوبی را برای آن رقم زده است. توان خروجی 100 وات Rms هم از دیگر ویژگی‌های است که برای اسپیکر داشبورد یا درب خودرو کاملاً مطلوب به حساب می‌آید. این جفت میدرنج از نوع دایره‌ای است و به همین دلیل کاربرد زیادی دارد. استفاده از این اسپیکر به همراه ساب‌ووفر تجربه مطلوبی از گوش دادن به موسیقی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.


نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

کالا های مرتبط