دو نوع موتور فن وجود دارد: «یک دور» و «دو دور» موتور فن یک دور همان طور که از نامش پیداست فقط یک حالت برای چرخاندن پروانه دارد. این ویژگی در مدل دو دور با دو حالت دور کند و دور تند وجود دارد. اکثر خودروهای امروزی از مدل دوم استفاده می کنند، چرا که بر اساس گرمای موتور و دمای آن کار می کند. به این ترتیب که در دمایی مشخص، جریان هوای ایجاد شده از سمت رادیاتور و به دستور موتور فن، دما را کاهش می دهد.
در واقع موتور فن یک موتور الکتریکی تشکیل شده از موتور، پروانه، قاب پروانه، کانتور، دسته سیم و مقاومت حراراتی موتور فن است. طریقه کار این سیستم به این صورت است که با بالا رفتن دمای آب، کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) فرمانی مبنی بر فعال شدن فن صادر می کند. این فرمان بسته به میزان دما فرق می کند. اگر دمای آب حدود 90 درجه سانتی گراد باشد، دور کند و اگر بالاتر باشد، دور تند فن فعال می شود.